Sandefjord videregående skole

Sosiale møteplasser og kontakt med omgivelsene
  • Hvor:
    Sandefjord
  • Når:
    Startet 2017 (pågående)
  • Hva:
    • Plan og utredning
  • Oppdragsgiver:
    • Vestfold fylkeskommune
  • Samarbeidspartnere:
    • WSP Norge as
    • Dagfinn H. Jørgensen as
    • Asplan Viak as
  • Størrelse:
    35000m2
Illustrasjon som viser situasjonen og muligheter.

Sandefjord videregående skole er Norges største skole med 2 100 elever og 350 ansatte. Den eldste delen av bygningsmassen er fra 1950-tallet, men skolen har blitt bygget på i flere omganger. Skolen har et variert studietilbud med både yrkesfaglig og studiespesialiserende studieretninger.

Sandefjord VGS har hatt problemer knyttet til plassmangel og dårlig standard på tekniske anlegg. I tillegg har sosiale soner, møteplasser og kontakt med omgivelsene rundt vært mangelfull.

Arkitektskap deltok i et mulighetsstudie der vi har sett på muligheten for oppgradering av tekniske anlegg, samt ombygging og utvidelse av dagens lokaler.

Tre ulike alternativer med forskjellige kostnadsrammer og forutsetninger ble utarbeidet for å finne mulige retninger for utviklingen av skolen. Løsningene ble tilpasset skolens studietilbud og spesifikke ønsker, men med fokus på en generalitet og fleksibilitet som kan møte fremtidige endringer i elevgruppen og skolens pedagogiske modeller.

Prosjektet hadde høye miljøambisjoner og ble klassifisert som breeam excellent.

Relaterte prosjekter

  • Bilde fra prosjekt

    Kunsthøgskolen i Oslo

    Transformasjonen av Christiania Seildugsfabrik
    Link
  • Visualisering av gavlfasader i glass.

    Sandakerveien 121 - OBOS boligprosjekt under planlegging

    Ta vare på det eksisterende
    Link
  • Render som viser kveldssituasjon og måten huset ligger i landskapet.

    Domkirkeodden konkurranse

    HAM*
    Link
  • Visualisering av to verkstedbygg som møtes med et overdekket uteområde. Fasader er i mørk trekledning med vertikale vindusflater.

    Follo Museum konkurranse

    Verksteder i løvskogen
    Link